FAQ
YLEISET KYSYMYKSET
Löydät tältä sivulta kaikki yleisemmin kysytyt kysymykset liittyen palveluihimme!
Onko varjoliitäminen turvallista?
Kaikkiin liikunnallisiin asioihin liittyy tietynlaisia riskejä. Me pyrimme minimoimaan riskit ottamalla huomioon vallitsevat sääolosuhteet, emmekä lähde lentämään huonossa säässä . Varjoliitäminen veden päällä on todella turvallista. Kelluntaliivit tai vastaavat puetaan päälle lennolle. Lisäksi tandem lennättäjä on harjoitellut pelastautumista useita kertoja veden varasta. Kurssilla saat ennen lentoonlähtöä ohjeet, kuinka toimitaan missäkin kohdassa; hinaus, itse lento, laskeutuminen.
Tarvitaanko lentämiseen luvat?
Kyllä, Suomessa varjoliitimelle on oma koulutusohjelma, jotta vakuutukset saadaan voimaan. Varjoliitotandemlupiin tarvitsee olla useamman vuoden kokemus ja erityispätevyys koulutus. Lisäksi lennonjohdolta täytyy kysyä lupa, mikäli toimitaan lähellä lentoasemia.
Mitä huomioida tullessani paikalle?
Suosittelemme ottamaan mukaan kengät, joissa on kantapäässä vaimennusta. Perus lenkkitossut soveltuvat tähän hyvin. Kypärän saat meiltä lainaan. Yksi kerros enemmän vaatetta kuin maanpinnalla ja ohuet hanskat ovat suositeltavat.
Mitä jos laskeudumme veteen?
Siltä varalta otamme matkustajan elektroniikan säilöön lennätyksen ajaksi ja annamme turvaohjeet. Hinausvene toimii myös pelastusveneenä. Lähtökohta on, ettei veden varaan jouduta mutta aina on pieni riski.
Miten kauan lento kestää?
Lennätettävälle henkilölle varataan n. tunnin aika jossa kerrotaan varjoliidon alkeita ja huomioitavia asioita, puetaan tarvittavat varusteet päälle ja narun kiristyttyä noustaan ilmaan kokeneen pilotin kanssa. Lentoaika riippuu tuuliolosuhteista ja siitä mitä ilmassa tehdään. Jos pelkkä maisemien katselu riittää, lento-aika on n. 15-20 minuuttia. Jos kyytiläinen haluaa että tehdään G-voima liikkeeitä/pyörähdyksiä, lentoaika hieman lyhenee, mutta kokemuksena yleensä parempi.
Mitä vaatimuksia kurssille on?
Täytyy olla perusterve, ei voi olla pahoja liikuntarajoitetta. Täytyy pystyä ottamaan muutama juoksu askel. Painoraja on max. 115 kg.
Minulla on korkeanpaikan kammo, miten uskallan?
Korkeanpaikan kammo on terveen järjen tuomaa pelkoa, useimmilla piloteillaki on se, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Varjoliitäessä sitä ei tunne samalla tavalla kuten katolla tai vastaavassa paikassa. Kun turvavälineet ovat kunnossa, usein pelot katoavat. Mukana lennolla on aina myös varavarjo.
Kuinka korkealla käymme lennolla?
Se riippuu tuulesta ja nosteista. Emme voi antaa takuita metrimääristä. Yleensä kuitenkin noin neljä kertaa näsineulan korkeus, eli 600m.
Voinko ottaa muutaman rohkaisuryypyn ennen kuin tulen?
Et voi. Ilmailussa on promilleraja nolla. Jos olet ostanut lahjakortin ja aistimme alkoholin hajun, emme valitettavasti lennätä. Se jää seuraavaan kertaan.
Mitä jos lennolla sattuu jotakin?
Olet turvallisesti kokeneen pilotin kanssa kahden ilmassa, joten sinun ei tarvitse osata tullessasi mitään erityistä. Varjoliidin on kankaasta ja punoksista koostuva lentolaite jonka pinta-ala tandemliitimessä on 42m2. Lisäksi pilotin valjaissa on pelastusvarjo pelastautumista varten. Tätä ei ole vielä koskaan tarvittu Suomessa tandemlennoilla.
Voiko lennolla käydä kaukana?
Lento pyritään pitämään hinausalueen välittömässä läheisyydessä. Varjoliitimelle lennetään sillä periaatteella, että laskupaikka on liitoetäisyyden päässä.
Tarvitsenko vaihtovaatteita jos kastumme?
Suosittelemme ottamaan vaihtovaatteet, mutta meiltä löytyy myös "One size" naamiaisasuja hätätapaukessa.
Tarvitsenko jonkin vakuutuksen?
Meillä on vakuutus kurssilaisille, mutta suosittelemme omaa lisävakuutusta esim. tapaturma/urheiluvakuutusta.
Voiko lennolla olla nosteita?
Voi olla nosteita, ihan samanlaisia kuin missä linnut lentävät.
Irroitetaanko naru jossain vaiheessa?
Kyllä, siinä kohtaa kun pilotti näkee parhaaksi. Kyytiläinen voi myös sen tehdä, mutta pilotti pääsee kyllä hinauskytkimeen käsiksi. Sen jälkeen vapaalento voi alkaa!
Missä asennossa lennolla ollaan?
Ihan kuten parhaimmassa kiikkustuolissa, eli istuma-asennossa. Jalkojen alla on kuitenkin ehkä normaalia enemmän ilmaa. Kokeneelle pilotille se on normaalia :)